Vollständiges Publikationsverzeichnis (Stand: Mai 2024)
(*Beiträge mit Peer-Review-Verfahren)
*Strohmaier, A. R., Ehmke, T., Härtig, H., Leiss, D. (2023). On the role of linguistic features for comprehension and learning from STEM texts. A meta-analysis. Educational Research Review 39. 1-23, doi:10.1016/j.edurev.2023.10053
*Strohmaier, A. R., Albrecht, I., Schmitz, A., Kuhl, P., Leiss, D. (2023). Which potential linguistic challenges do pre-service teachers identify in a mathematical expository text? Journal für Mathematik-Didaktik. doi: 10.1007/s13138-023-00220-6
*Strohmaier, A. R., Reinhold, F., Hofer, S., Berkowitz, M., Vogel-Heuser, B. & Reiss, K. (2022). Different complex word problems require different combinations of cognitive skills. Educational Studies in Mathematics 109(1), 89-114. doi:10.1007/s10649-021-10079-4
Strohmaier, A. R., & Mora-Ruano, J. G., Schons, C., & Obersteiner, A. (in press). Can a Machine Learning Algorithm Tell Right from Wrong in Eye Movements of Mathematical Word Problem Solving? In: XXX (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2024. Münster: WTM-Verlag
*Wieneke, L.-M., Hein, K., Strohmaier, A. (in press). Mathematik und Sprache. In: XXX (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2024. Münster: WTM-Verlag
*Strohmaier, A. R., Schons, C., Knabbe, A., Vogel, M. (2023). Reading and calculating in word problem solving. In M. Ayalon, B. Koichu, R. Leikin, L. Rubel, & M. Tabach (Eds.), Proceedings of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, S. 333). Haifa, Israel: PME.
*Böswald, V. & Strohmaier, A. (2023). Sprache und Mathematik. In IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Hrsg). (2023). Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM.
Strohmaier, A. (2023). Die Bedeutung und Funktion des Schreibens im Mathematikheft. In IDMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Hrsg). (2023). Beiträge zum Mathematikunterricht 2022. 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM.
*Strohmaier, A. R., Knabbe, A., & Dümig, P. (2022). Socioeconomic status and word problem solving in PISA: The role of mathematical content areas. 2022. In C. Fernández, S. Llinares, A. Gutiérrez, & N. Planas (Eds.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, pp. 59-66). Alicante, Spain: PME.
*Strohmaier, A. R., Kuhl, P., & Schiepe-Tiska, A. (2022). Metacognitive reading strategies and mathematical word problem–solving in PISA: Related but confounded. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA). San Diego (CA), USA.
Strohmaier, A. (2023) Lineare Funktionen in Szene setzen. Ein enaktiver Zugang durch szenisches Lernen. mathematik lehren 238. 33-37.
Strohmaier, A. R. & Woollacott, B. (2023). Utilizing Process Data in Mathematics Education Research – From Teacher Competence to Students Learning. Workshop of the UFG group of the Scientific Network Developing and stimulating competencies: Methodological challenges and opportunities for research (FWO). Loughborough, United Kingdom.
*Strohmaier, A. R. & Obersteiner, A. (2023). Using Real-Time Data of Mathematical Thinking and Learning Processes as a Basis for Adaptive Cognitive and Affective Support. Symposium at the 6th annual conference of the Mathematical Cognition and Learning Society (MCLS). Loughborough, United Kingdom.
*Böswald, V. & Strohmaier, A. (2022). Sprache und Mathematik. Symposium at the 56. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik (GDM). Essen.
Strohmaier, A., Inglis, M., Obersteiner, A. (2022). Analyzing and Integrating Process Data in Educational Research. Workshop of the Scientific Network Developing and stimulating competencies: Methodological challenges and opportunities for research (FWO). Loughborough, United Kingdom.
*Härtig, H., Strohmaier, A. R., Ehmke, T., & Leiss, D. (2023). A meta-analysis of linguistic modifications in science texts aimed at increasing comprehension. Poster presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA). Chicago (IL), USA.
Strohmaier, A. (2023). Blickbewegungen beim Lesen mathematischer Texte: Kognitive Prozesse, Auswertungsmethoden, Interpretation. Presentation at the University of Münster. Münster.
Strohmaier, A. & Schwarzmeier, S. (2023). Erforschung mathematischen Denkens anhand von Blickbewegungen. Presentation at the TUM open campus, Technical University of Munich, Munich.
*Lin., S.-W., Strohmaier, A. R., & Chiang, P.-M. (2023). The Association between Reading Metacognition and Mathematical Literacy: A Cross-Country Comparison of Taiwan and Germany. Poster presented at the 20th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). Athens, Greece.
Strohmaier, A. R. & Obersteiner, A. (2022). A brief review of eye tracking and word problem solving; or, the legacy of De Corte & Verschaffel (1986). Poster presented at the 2022 meeting of the network ”Developing and stimulating competencies: Methodological challenges and opportunities for research“, Leuven, Belgien.
Foulkes, M., Inglis, M., Reinhold, F., Schons, C., Strohmaier, A., Weiers, H., & Woollacott, B. (2022). Using content-specific process data in mathematics education research. Report from a network within our network. Poster presented at the 2022 meeting of the network ”Developing and stimulating competencies: Methodological challenges and opportunities for research“, Leuven, Belgium.
Strohmaier, A.R., Obersteiner, A., Wagner Alibali, M., Marupudi, V. (2022). Do hatchmarks affect strategy use on number line estimation tasks with fractions? An eyetracking study. Presentation at the 5th annual conference of the Mathematical Cognition and Learning Society (MCLS). Antwerp, Belgium.
Härtig, H., Strohmaier, A., Leiss, D., & Ehmke, T. (2022). Manipulationen von MINT-Texten und Lernerfolg – Eine Metaanalyse. Presentation at the annual conference of the Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Aachen.
*Strohmaier, A., Ehmke, T., Härtig, H., Leiss, D. (2022). Sprachliche Variation und Lernerfolg in MINT-Texten: Eine Metaanalyse. Presentation at the 9. Konferenz der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). Bamberg.
Strohmaier, A. (2022). Eyetracking in der Mathematikdidaktik - Methode, Forschungsstand und Potenzial. Presentation at the Pädagogische Hochschule Freiburg. Freiburg
seit 04/2024 | Professor für Mathematik und Mathematikdidaktik am Institut für Mathematik II, Pädagogische Hochschule Ludwigsburg |
10/2021- 03/2024 | Akademischer Rat auf Zeit am Heinz Nixdorf-Stiftungslehrstuhl für Didaktik der Mathematik, TUM School of Social Sciences and Technology, Technische Universität München |
02/2021-09/2021 | Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Mathematik und ihre Didaktik der Leuphana Universität Lüneburg, Forschungszentrum ERLE |
02/2021 | Zweites Staatsexamen für das Lehramt an Gymnasien (Mathematik und Deutsch) |
02/2020 | Promotion zum Dr. phil. an der Technischen Universität München. Prüfer der Dissertation: Prof. Kristina Reiss, Prof. Lieven Verschaffel, Prof. Stanislav Schukajlow-Wasjutinski, Note „summa cum laude“ |
10/2019-09/2020 | Lehrauftrag am Heinz Nixdorf-Stiftungslehrstuhl für Didaktik der Mathematik, TUM School of Education, Technische Universität München |
02/2019-02/2021 | Studienreferendar am Hans-Carossa-Gymnasium, Landshut, Einsatz am König-Karlmann-Gymnasium, Altötting |
02/2015-02/2019 | Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Heinz Nixdorf-Stiftungslehrstuhl für Didaktik der Mathematik, TUM School of Education, Technische Universität München |
09/2014-02/2015 | Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Didaktik der Mathematik, Ludwig-Maximilians-Universität München |
07/2014 | Erstes Staatsexamen für das Lehramt an Gymnasien (Mathematik und Deutsch) |
09/2009-07/2014 | Studium an der Ludwig-Maximilians-Universität München |